موضوع ربنا فكل مكان وفوق فنفس الوقت هو أساس الخلاف مع الاشاعرة .. واكيد الشرح او المثل اللي انا ضربته يوضح فكرة الوجود فكل مكان ولكن ليس بذاته ...وفكرة الاحاطة تعني الوجود في كل مكان ولذا ضربت مثل الكرة وهو يوضح ايضا معنى الفوقية التي رفضها الاشاعرة .. وممكن الطفل يفهم الكلام بالشكل دة لانه مش صعب .

وصدقوني الاطفال بيفهموا كويس يعني تبسيط المعلومة لازم يكون لحد معين . ومانعملش زي برامج لاطفال المتخلفة .. أنا العيال عندي كانوا بيتفرجوا عليها ويضحكوا ويقولوا لي مالهم بيعملوا كدة ليه همة فاكرينا هبل .. وعلشان كدة قلت نبدأ نبسط .. بحث نقول كل حاجة عاوزينها ومانخافش .. لو لقبنا الطفل مش فاهم خالص وقتها نبدأ نبسط أكتر ..

بس موضوع الحواديت قبل النوم الهدف منها هو انك ما تقولش المبادئ والصح والغلط بصورة مباشرة فقط .. لأ كمان تحاول تزرعها بشكل غير مباشر عن طريق القصة .. ثم إن دة اصلا هو اسلوب القرآن وفكل مرة لازم تحط لنفسك هدف من القصة ويكون ظاهر في نهايتها أو أثناء ما بتحكيها عن طريق تكرار الموضوع .. يعني مثلا الحصان كان ماشي فرحان بشعره الجميل ولونة وطولة وبيتباهى بيه ويقول للحمار انه افصل منه واحلى . وبعدين تختلق حاجة معينة فالقصة ان الحمار طلع افيد من الحصان فيها وانقذه من ورطة . أو اثناء الحكاية تقول ان الحمار قاله هو انا كنت خلقت نفسي كدة هو حد بيتحكم في خلقه او هو اتولد فين او ابن مين .. انت مالكش فضل عليا فحاجة ربنا خلقك كدة وخلقني كدة وهو اعلم بفايدة كل واحد فينا .

المهم توصل له المعلومة دي ان ماحدش خلق نفسه ومش مفروض يكون فيه تكبر وان كل حاجة ربنا خلقها فيها ليها وظيفة وفايدة محددة ...

كمان تحببهم في المكتبة .. لو عندك او تروح كل مرة تخرجهم فيها لو فيه مكتبة توديهم وتشتري لهم منها قصص اطفال وتكون ملونة مثلا او اي حاجة من اللي في المكتبة ستيكر او لعبة وبكدة تخلق فيهم حب القراءة وحب المكتبة ولو نجحت في انهم وانت خارج يطلبوا منك توديهم المكتبة يبقى غرست فيهم حاجة مهمة هاتوصلهم للثقافة ودي عمرهم ما هايحصولا عليها من مدارس اليومين دول

حاول تجيب القصص اللي فيها تشكيل . ومشهورة ولما يقروا ومايعرفوش تخليهم يقولوا حرف حرف بالتشكيل تتنطق الكلمة معاهم ..

وربنا يارب يوفقنا في تربيتهم ويطلع منهم صلاح الدين او اي عالم يفيد المسلمين ان شاء الله