يا بنى أين قال المسيح أنه الله أو طلب منكم تعبدوه !!!؟ مالى أنا ومال السفسطة اللى أنت ناقلها دى ، الله يخليك لو مش قد الحوار متتكلمش فيه أو أسأل واحنا نجاوبك ، افهم الأول أنا بسأل على ايه وبعدين جاوب ومش تروح تجيبلى الله فى العهد القديم وتقول أصله كان بيقول وتقعد تفزرلى ،
شوف سؤالى كالأتى أين قال المسيح اللى أنت بتعبده اللى أبوك شنودة قال أنه لم يصرح بألوهيته خوفا من اليهود وقال نفس الكلام ده أبوك عبد المسيح بسيط أبو الخير المتحدث الرسمى بأسم الكنيسة ومدرس الدفاع الاهوتى بالكلية الالكريكية قالوا بالنص مقلش أنت بقى قولى فين هو قال انه الله أبوس أيدك هو دا السؤال بس مفيش غيره ماليش دعوة أنا بالكفارة والخطية وأصل وفصل والكلام ده لأنى مش بحاور فيه ، أنت قلت أسألنى وانا بسألك أهوة فين قال المسيح أنه الله بأى لغة من لغات العالم خلصت مفيش أسهل من كدا والله !!!!!!!؟

أيــــــــــــــن قـــــــــــــــــال المسيــــــــــــــــــــــــح أنــــــــــــــــــــا اللـــــــــــــــــه أو أعبــــــــــــــــــــــــــــــــــدونى !!!!؟

بس والله ما انا عاوز أكتر من كدا ودا سؤال من اللى أنت قلت انك جاى تدافع عن عقيدتك أنا بقى بسألك على أصل العقيدة كلها ، يبقى نستنتج ايه من اللى فات ده .
أولا - الموضوع ده بتاع أخونا أحمد امام كان بيتكلم عن التناقض فى رواية الصلب بين الأناجيل ، مفيش مشاكل .
ثانيا - جيت شوفت أنت الموضوع وقلت فى نفسك الكلام ده مش صحيح وبدل ما ترد على عملية التناقض روحت متكلم عن الخطية والفداء وما ألى ذلك من امور لا علاقة لها بالموضوع .
ثالثا - شوفت أنا الكلام ده طلبت من الأخوة أن محدش يدخل وانا اللى هتكلم معاك رديت على 3 نقط من اللى هما أصلا خارج الموضوع بس قلت وليكن خليهم تكملة له .
رابعا - جيت أنت بدل ما تبين الخطأ فى كلامى روحت بردة ناسخ كلام بالمتر مالوش علاقة لا بتساؤلاتى ولا أصل الموضوع وبردة بتتكلم عن الخطية والفداء والمسلسل ده .
خامسا - فى وسط الكلام بتاعك رميت على الاسلام بعض الكلمات زى خلى الطابق مستور وانك بحر بلا شاطئ فى اثبات ان الاسلام مش صحيح قلتلك أقلب الطابق وغرقنا بالبحر وافضح الاسلام والمسلمين أتهربت وقلت رودا على أبويا زكريا أو روحوا المنتديات اللى بتنقض الاسلام قلنالك أبوك زكريا سلم ورق خلاص والمنتديات اللى أنت بتقول عليها انا شخصيا ماسح جزمتى فى وش كل واحد فيها بلا استثناء ومشربهم من مراحيضها وادخل القسم ده وبص على الموضوع اللى تلاقى تحته اسمى ادخل شوف http://www.albshara.net/forums/21-%D...A7%D8%B1%D9%89
سادسا - وهو الاهم لما قلنالك ان أبونا الزغبى قضى على ابوك زكريا وسأله أسئلة معرفش يجاوب عليها قلت ايه هى الاسئلة دى هاتوهالى وانا هرد قوم أنا أسئلك سؤال مفيش ابسط منه واقولك فين قال ربك اللى هو المسيح أنه اله وفين طلب منك أنك تعبده ،

فأبوس أيدك ماليش انا فى موضوع الخطية والفداء دلوقت وجاوب على سؤالى اللى أنت طلبت منى انى اسالهولك وقلت ادرسوا واتهمتنا بالجهل ، فجاوب يا سعاة القديس على السؤال المكون من كلمتين ده .