المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : أسئلة أخوكم عمر



الصفحات : 1 2 [3] 4 5 6 7 8 9 10 11

عمر
2010-01-16, 12:11 AM
أمرت أن أقاتل الناس

http://www.albshara.com/showthread.php?t=8159 (http://www.albshara.com/showthread.php?t=8159)

شكرا جزيلا انا الي فهمتوا دلوقتي من كلام حضرتك و المداخلات في الموضوع ده ان
1-الحديث ده كان لمشركين مكة فقط!!!
2-ان دخولهم في الاسلام لازم يكون باقتناع
3-ان الجهاد في الاسلام ياما لرد العدوان او ازا الكفار منعونا من تبليغ الدعوة

فالي فهمتوا صح ولا غلط؟؟لو صح عايز افهم حاجة ليه الرسول ماقتلش كل مشركين مكة الي مدخلوش في الاسلام و قاليهم اذهبوا فانتم الطلقاء؟ازا كان لازم ان يسلموا او يتقتلوا او يطردوا حسب ما فهمت من الحديث؟؟!! و شكرا

mego650
2010-01-16, 12:19 AM
طيب يا عمر أنا شايف بسم الله ما شاء الله اخوة الكرام أفاضو عليك بالرد على موضوع العنف بس هديك ملخص سريع للى المسيحين بيعملوه عشان يتهموا الاسلام بالعنف وهو شئ بسيط جدا يكشفلك انهم ناس كدابين ومدلسين .

كل اللى بيعمله المسيحى انه يقولك ان الاسلام بيدعى للعنف ولما تسألة انت ليه بتقول كدا يقوم جايبك أية أو حديث ويقولك شوف أهوه قرأنك اللى بيقول ورسولك بيقول وهى دى أهم نقطة لازم تاخذ بالك منها هو بيعمل ايه بقى
هو بيقوم جايبلك اية من القرأن مش كاملة زى مثلا " وَاقْتُلُوهُمْ حَيْثُ ثَقِفْتُمُوهُمْ" ظاهر الكلام بيقول اللى يقابلك إقتله كدا ولا لاء، بس هو مش أمين لأنه جابلك حتة من الأية ومجبش الباقى يعنى الأية كاملة هتبقى كدا "وَاقْتُلُوهُمْ حَيْثُ ثَقِفْتُمُوهُمْ وَأَخْرِجُوهُم مِّنْ حَيْثُ أَخْرَجُوكُمْ وَالْفِتْنَةُ أَشَدُّ مِنَ الْقَتْلِ وَلاَ تُقَاتِلُوهُمْ عِندَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ حَتَّى يُقَاتِلُوكُمْ فِيهِ فَإِن قَاتَلُوكُمْ فَاقْتُلُوهُمْ كَذَلِكَ جَزَاء الْكَافِرِينَ" (البقرة : 191 ) خدت بالك هو عمل ايه هو جبلك الجزء اللى بيوهمك ان كلامة صح ولو قلتله كمل مش هيعرف لانه مش حافظ الا الكلمتين دول من الاية واللى محفظهومله عارف ان باقى الاية هتفسرها وفيه عندنا حاجة فى علم التفسير اسمها سبب النزول يعنى لو شوفت اى كتاب تفسير هتلاقيه بقولك ان الاية دى نزلت فى المشركين اللى هما طردوا المسلمين من مكة وخدوا أموالهم وفرقوا بينهم وبين أهاليهم وشردوهم ثم ان الكفار فى اى غزوة كانوا هما كمانبيحاربوا المسلمين وعاوزين هما كمان يقتلوهم يعنى حرب يا عمر ولو انت فى حرب وقابلك العدو ورافع عليك الرشاش هتسيبه.
ملخص موضوع ايات القتال اللى فى القرأن والاحاديث اللى جت فى الموضوع ده هو قتال الكفار اللى بيصدوا عن سبيل الله وبيمنعوا الدعوى اللى هما بمعنى اصح رافعين السيف لمنع انتشار الاسلام ، تعرف كمان ان غزوات الاسلام كلها كانت ليه هى لانهم يدخلوا البلد يعرفوا الناس بالاسلام وهما حرين بعدا كدا يعنى الهدف هو التعريف بالاسلام مش اكتر بدليل ان فيه مسيحين فى مصر لحد دلوقت فلو ان الاسلام بيدعى لقتال كل من هو على غير الاسلام كان اولى المسلمين لما دخلوا مصر يقتلوا كل مسيحى فيها ومكنتش شوفت مسيحى واحد دلوقت .

يلا لو لسه مفهمتش اطلب كمان ولو فهمت الموضوع اسال عن اى حاجة تانية مهما كانت شوف مهما كانت صغيرة فى بالك اسال ومتتكسفش احنا كلنا هنا خواتك الكبار .

عمر
2010-01-16, 12:31 AM
طيب يا عمر أنا شايف بسم الله ما شاء الله اخوة الكرام أفاضو عليك بالرد على موضوع العنف بس هديك ملخص سريع للى المسيحين بيعملوه عشان يتهموا الاسلام بالعنف وهو شئ بسيط جدا يكشفلك انهم ناس كدابين ومدلسين .

كل اللى بيعمله المسيحى انه يقولك ان الاسلام بيدعى للعنف ولما تسألة انت ليه بتقول كدا يقوم جايبك أية أو حديث ويقولك شوف أهوه قرأنك اللى بيقول ورسولك بيقول وهى دى أهم نقطة لازم تاخذ بالك منها هو بيعمل ايه بقى
هو بيقوم جايبلك اية من القرأن مش كاملة زى مثلا " وَاقْتُلُوهُمْ حَيْثُ ثَقِفْتُمُوهُمْ" ظاهر الكلام بيقول اللى يقابلك إقتله كدا ولا لاء، بس هو مش أمين لأنه جابلك حتة من الأية ومجبش الباقى يعنى الأية كاملة هتبقى كدا "وَاقْتُلُوهُمْ حَيْثُ ثَقِفْتُمُوهُمْ وَأَخْرِجُوهُم مِّنْ حَيْثُ أَخْرَجُوكُمْ وَالْفِتْنَةُ أَشَدُّ مِنَ الْقَتْلِ وَلاَ تُقَاتِلُوهُمْ عِندَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ حَتَّى يُقَاتِلُوكُمْ فِيهِ فَإِن قَاتَلُوكُمْ فَاقْتُلُوهُمْ كَذَلِكَ جَزَاء الْكَافِرِينَ" (البقرة : 191 ) خدت بالك هو عمل ايه هو جبلك الجزء اللى بيوهمك ان كلامة صح ولو قلتله كمل مش هيعرف لانه مش حافظ الا الكلمتين دول من الاية واللى محفظهومله عارف ان باقى الاية هتفسرها وفيه عندنا حاجة فى علم التفسير اسمها سبب النزول يعنى لو شوفت اى كتاب تفسير هتلاقيه بقولك ان الاية دى نزلت فى المشركين اللى هما طردوا المسلمين من مكة وخدوا أموالهم وفرقوا بينهم وبين أهاليهم وشردوهم ثم ان الكفار فى اى غزوة كانوا هما كمانبيحاربوا المسلمين وعاوزين هما كمان يقتلوهم يعنى حرب يا عمر ولو انت فى حرب وقابلك العدو ورافع عليك الرشاش هتسيبه.
ملخص موضوع ايات القتال اللى فى القرأن والاحاديث اللى جت فى الموضوع ده هو قتال الكفار اللى بيصدوا عن سبيل الله وبيمنعوا الدعوى اللى هما بمعنى اصح رافعين السيف لمنع انتشار الاسلام ، تعرف كمان ان غزوات الاسلام كلها كانت ليه هى لانهم يدخلوا البلد يعرفوا الناس بالاسلام وهما حرين بعدا كدا يعنى الهدف هو التعريف بالاسلام مش اكتر بدليل ان فيه مسيحين فى مصر لحد دلوقت فلو ان الاسلام بيدعى لقتال كل من هو على غير الاسلام كان اولى المسلمين لما دخلوا مصر يقتلوا كل مسيحى فيها ومكنتش شوفت مسيحى واحد دلوقت .

يلا لو لسه مفهمتش اطلب كمان ولو فهمت الموضوع اسال عن اى حاجة تانية مهما كانت شوف مهما كانت صغيرة فى بالك اسال ومتتكسفش احنا كلنا هنا خواتك الكبار .


شكرا و انا عارف ان احنا ماركبناش اي مدابح من الي هم ارتكبوها سواء في الاندلس ولا في الشام ولا البوسنة ولا الشيشان و غيرهم بس انا اعايز افهم ازا كان الحديث امرت ان اقاتل نزل في المشركين يبقي ليه الرسول ماقتلهمش!!!!فاكيد في حاجة غلط في الي انا فهمه في الحديث و عايز حد يفهمني و شكرا تاني علي مساعدة حضرتك :)

mego650
2010-01-16, 12:32 AM
فالي فهمتوا صح ولا غلط؟؟لو صح عايز افهم حاجة ليه الرسول ماقتلش كل مشركين مكة الي مدخلوش في الاسلام و قاليهم اذهبوا فانتم الطلقاء؟ازا كان لازم ان يسلموا او يتقتلوا او يطردوا حسب ما فهمت من الحديث؟؟!! و شكرا

الرسول مبلغ رسالة بس يا عمر :

بمعنى إن مهمة الرسول اللى ارسله بها ربنا هى انه يبلغ الرسالة وبعد كدا انت حر لانه عرفك ان لو ما اسلمتش هتدخل النار ولو اسلمت هتدخل الجنة وانتهى هى دى الرسالة اما ان الرسول مقتلش المشركين فى مكه حسب فهمك لحديث امرت ان اقاتل الناس فهو غلط لان قتال أهل مكة كان مش لانهم مشركين يا عمر بل كان عشان هما كانوا بيصدوا عن الدعوة لله وكانوا بيأذوا المسلمين بدليل أن القرأن وهو المصدر الأول للمسلمين قال " لأ إكراه فى الدين " فهمك للحديث فهم مغلوط لان للعرب لغة يا عمر لازم تفهمها عشان تفهم كلامهم فالحديث بيأمر بقتال الكفار لحد ما يسمحوا للمسلمين بنشر لا لا اله الا الله اللى هى قامت عليها رسالة الاسلام كلها .

عمر
2010-01-16, 12:50 AM
هو كلام حضرتك مقنع بالنسبة للي حصل بس بالنسبة لفهمي للغة ان الرسول صلي الله عليه وسلم قال امرت ان اقاتل الناس حتي يشهدوا(و تعود علي المشركين) مش كدة؟؟و شكرا علي سعة صدرك انا عارف اني مطول علي حضرتك

ابن الإسلام
2010-01-16, 01:00 AM
لو فيه مدينة مثلا مافيهاش مسلمين او فيها قليلين و سمحوا للمسلمين انهم ينشروا دينهم هناك بس هم مامنوش يبقي نفرض عليهم الجزية برضوا؟؟ولو اه يبقي ليه ازا كانوا هم ماحربوناش من الاول و سمحولنا اننا ننشر ديننا هناك؟؟و شكرا
عمر يا حبيبي
الدولة بتحتاج لأموال للإنفاق على الموارد ، و الفقراء والإصلاحات و كده
دلوقتي بتاخد ضرايب من المسلمين و غيرهم
أما الإسلام بيفرض على المسلمين دفع الزكاة ، و يفرض على غير المسلمين (أهل الذمة) دفع الجزية ، زي ما قلتلك ما فيهاش ظلم المسلمين بيدفعوا و غير المسلمين بيدفعوا ، يبقى فيه كلام لو قلنا إنهم يدفعوا لوحدهم .
الأموال اللي هم بيدفعوها دي بيخدوا قدامها خدمات زي :
حمايتهم من أي معتدي
الإنفاق عليهم إذا احتاجوا بعد ما يكبروا (رأى عمر بن الخطاب :radi: رجل من أهل الذمة يسأل فقال أما أنت فلم نوفيك حقك و أمر له براتب من بيت المال)
و خدمات تانية كتير
شوفت يا حبيبي إنهم بيدفعوا قليل لكن الخدمات اللي بياخدوها كتيييير
فهمتني يعني الفلوس دي مش بتتاخد منهم دون مقابل
لو لسة مفهمتنيش قول أوضح لك تاني
أحبك في الله يا عمر :p01sdsed22: :p01sdsed22:

عمر
2010-01-16, 01:06 AM
شكرا اخي ابن الاسلام و انا كمان و الله احبك و احبكم جميعا في الله و انا معاك في الجزية و مش معترض عليها بس مثلا زي الروم او الفرس لانهم حربونا و مينفعش كنا نفضل اعديم مستنيين هجومهم علينا كل شوية فانا معنديش اعتراض علي الجزية في مصر يعني كانت اتنين دينار و بياخدوا اضعافها خدمات و مابيشركوش في الجيش كمان!! لكن انا بتكلم لو فيه دولة او مدينة زي ديه مثلا فهو لازم بردوا نفرض عليها جزية؟؟ يعني مثلا لو المسلمين بقوا دولة واحدة زي زمان يبقي لازم نفرض جزية علي باقي العالم؟؟

mego650
2010-01-16, 01:20 AM
على المشركين وغيرهم يا عمر بتعود على كل من هو على غير الاسلام

الرسول صلى الله عليه وسلم بيقول فى الحديث "لا تتمنوا لقاء العدو وسلوا الله العافية" اذا الكلام ده يصرف الذهن على طول ان حديث "أمرت أن أقاتل الناس حتى يشهدوا أن لا إله إلا الله وأن محمدا رسول الله " خاص بالقتال بدليل الأية الكريمة اللى بتقول "وقاتلوا فى سبيل الله الذين يقاتلونكم ولا تعتدوا" وفى الاية أمر من الله انه القتال بس فى حال الجهاد اللى هو بيكون فيه طرفين كل منهم حريص على انه يحارب التانى فنظرة الاسلام للقتال فى الاصل هى انه مكروه حتى شوف الاية دى " كتب عليكم القتال وهو كره لكم وعسى أن تكرهوا شيئا وهو خير لكم وعسى أن تحبوا شيئا وهو شر لكم والله يعلم وأنتم لا تعلمون"
ولو عدت بنظرة سريعة على الحديث امر بالقتال حتى ان الناس يشهدوا ودا يثبتلك ان المعنى هو التبليغ .

عمر
2010-01-16, 01:52 AM
بص انا هقول الي انا فهمته و حضرتك قولي صح ولا غلط انا الي فهمته
1-اننا ماينفعش ناخد الحكم من حديث واحد فمش معني ان الرسول قال امرت ان اقاتل الناس يبقي نحارب الكل لان القران قال"قاتلوا فى سبيل الله الذين يقاتلونكم ولا تعتدوا"فالحديث المقصود بيه الي اعتدوا علينا صح؟؟

2-ان المقصود بالحديث ان اللاسول-صلي الله عليه و سلم- امر ان يقاتل الناس(الي اعتدوا) حتي(من اجل) ان يشهد باقي الناس و توصل دعوة الاسلام لكل البشر صح كدة ؟؟

عمر
2010-01-16, 02:10 AM
معلش انا اسف بس دلوقتي باقي الحديث فبذلك عصموا دمهم مني (ده مش الحديث بالنص) بس مش معني كدة انهم غير كدة مباح دمهم و في نفس الوقت فيه معاهدات بين المسلمين و المشركين في الاسلام و الرسول نهنا عن ان نؤذي معاهد او ذمي بصراحة انا اتلخبط علي الاخر!!