المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : تعليقات على الحوار بين الضيف تيتو وأخونا ليث ضاري



الصفحات : 1 2 [3] 4 5 6 7 8 9 10

سيف الحتف
2009-09-10, 02:42 PM
الذين يطلبون أن يقتلوه يطلبون أن يقتلوا إنسانًا، فإنهم إن قتلوه لا يُقتل الله (اللاهوت). وإذ أرادوا أن يقتلوه ولم يقتلوه تآمروا ضده كما ضد إنسانٍ، غير مدركين أن الذين يتآمرون ضده هو الله، إذ لا يمكن لأحد أن يود الاستمرار في التآمر ضده لو أنه اقتنع أن الذي يتآمر ضده هو الله.



زميلنا الفاضل

عندما تنقل قول أحد المفسرين اعقله قبل نقله

يعني مثلاً



فإنهم إن قتلوه لا يُقتل الله (اللاهوت)


أنت أرثوذكسي وعقيدة الأرثوذكس مبينة على عدم إنفصال الناسوت باللاهوت ,فكيف قتل الناسوت لا يتطلب قتل اللاهوت وإيمانك مبني على عدم إنفصالهم طرفة عين ؟

وكيف يقول



غير مدركين أن الذين يتآمرون ضده هو الله


وقد قال



فإنهم إن قتلوه لا يُقتل الله (اللاهوت)


وضّح لنا إذا سمحت !

السيف العضب
2009-09-10, 03:18 PM
مع العلم الذى تعذب هو الجسد البشرى


http://www.albshara.com/imgcache/2/9657albshara.bmp



مصدر الصورة
http://www.engeel.net/shobohat/3abd_almasi7/book_29.htm (http://www.engeel.net/shobohat/3abd_almasi7/book_29.htm)
.

:p015::p015:

تيتو
2009-09-10, 03:42 PM
يا استاذ سيف انا قلت كلام غير كده
الجسد والروح بس الروح لا تتاثر
مع العلم ان لاهوته لم يفارق ناسوته كما ذكرت فى المداخله

الرافعي
2009-09-10, 03:51 PM
يا استاذ سيف انا قلت كلام غير كده
الجسد والروح بس الروح لا تتاثر
مع العلم ان لاهوته لم يفارق ناسوته كما ذكرت فى المداخله


طيب إيه الفائدة بأى من التجسد يا أستاذ تيتو إن كان الجسد فقط هو من تعذب وحمل الآلام وإن كان هو فقط من مات على الصليب ؟

ألستم تقولون إن الخطيئة كانت غير محدودة لأنها كانت في حق الله غير المحدود ؟!

إذاً الفداء لم يتم ، لأنه لزم أن يكون الفادي غير محدود ..

واللي مات على الصليب كما تقول : هو الجسد فقط المحدود

يبأى إيه فائدة القصة كلها إذاً ؟!

السيف العضب
2009-09-10, 04:05 PM
الجسد والروح بس الروح لا تتاثر


اللاهوت تعذب بعذاب الناسوت

http://www.albshara.com/imgcache/2/9658albshara.bmp



مصدر الصورة
http://www.kalimatalhayat.com/doctrine/redemption/redemption_17.htm (http://www.kalimatalhayat.com/doctrine/redemption/redemption_17.htm)
.
:p015::p015:

سيف الحتف
2009-09-10, 04:06 PM
ما هي الفائدة ضيفنا المحترم ؟؟؟

انظر ما هي شروط الفادي

http://www.albshara.com/imgcache/2/9659albshara.png

http://www.stmarychurch.org/feda/feda2.htm

ما رأيك الآن ؟؟؟

تيتو
2009-09-10, 05:50 PM
اللاهوت تعذب بعذاب الناسوت

انت فهمت قصد الكاتب غلط هو يقصد الالام النفسيه

ما هي الفائدة ضيفنا المحترم ؟؟؟

انظر ما هي شروط الفادي



وانا قلت حاجه غير كده
بنقول فى القداس الالهى(شابهنا فى كل شى ما خلا الخطيه وحدها)

سيف الحتف
2009-09-10, 06:03 PM
وانا قلت حاجه غير كده
بنقول فى القداس الالهى(شابهنا فى كل شى ما خلا الخطيه وحدها)


نعم يا زميل قلت غير ذلك

شروط الفداء أن يكون الفادي غير محدود من أجل غفران الخطية الغير محدودة , أي أن الذي يتعذب ثم يُقتل على خشبة الصليب يجب أن يكون اللاهوت وليس الناسوت ولكنك قلت بالحرف الواحد

مع العلم الذى تعذب هو الجسد البشرى

مع العلم الذى تعذب هو الجسد البشرى

مع العلم الذى تعذب هو الجسد البشرى

فأي غفران إذا كان الناسوت هو الذي مات ؟ وظيفة الناسوت أنه يدل على أن الفادي من جنس البشر , لكن اللاهوت ليتحمل آلام العذاب على الصليب ثم يموت فداءاً للبشرية .

السيف العضب
2009-09-10, 06:15 PM
انت فهمت قصد الكاتب غلط هو يقصد الالام النفسيه

إرجع للمشاركة رقم 23 .. حضرتك بتقول :

الجسد والروح بس الروح لا تتاثر

وحضرتك تقصد الروح هنا أي اللاهوت .


والكاتب يقول حرفياً :
"لم تكن آلام المسيح مجرد آلام جسدية, بل إنه علاوة على تلك الآلام المُبرحة التي اختبرها على الصليب (من الناحية الجسدية) اختبر السيد له المجد آلاماً روحية فريدة. فعندما صرخ وهو معلّق على الصليب: "إلهي, إلهي, لماذا تركتني؟" فإن ذلك أشار إلى أن المسيح كان يتألم روحياً وأن تلك الآلام كانت أشد من آلامه الجسدية.".


فلا تخدع نفسك زميلنا .. هذا مصير أبدي .

تيتو
2009-09-10, 07:17 PM
شروط الفداء أن يكون الفادي غير محدود من أجل غفران الخطية الغير محدودة , أي أن الذي يتعذب ثم يُقتل على خشبة الصليب يجب أن يكون اللاهوت وليس الناسوت ولكنك قلت بالحرف الواحد


فأي غفران إذا كان الناسوت هو الذي مات ؟ وظيفة الناسوت أنه يدل على أن الفادي من جنس البشر , لكن اللاهوت ليتحمل آلام العذاب على الصليب ثم يموت فداءاً للبشرية .



الذى اخطاء هو الانسان

وهو الله محدود يا استاذى


اللى اتصلب على الصليب كان الناسوت ومتحد بية اللاهوت
لان الكتاب بيقول لاهوتة لم يفارق ناسوتة لحظة واحدة ولا طرفة عين

لاكن مين اللى اتعذب ؟؟؟
هل الناسوت او اللاهوت
هو اللاهوت بيتعذب
لا طبعا اللى اتعذب الناسوت بس
طيب اذاى انا لسة قايل ان اللاهوت لم يفارق الناسوت
هقولكم على مثل كدة ههنوصح بية

الحديد لما بنجيبو ونحطو فى النار وبعد كدة نطلعو بيبقى محمر علشان النار ماثرة علية بنقول علية برضو حديد مش نار
طيب لما نجيب شكوش ونضرب علية بنقول برضو احنا بنضرب بالشكوش على الحديد مش النار
هو مش الحديد والنار مع بعض فى حاجة وحدة الحديدة المحمرة دى

طيب ما تيجى نطبق نفس الكلام على الصليب مع الفارق طبعا فى التشبية
اللى اتصلب الناسوت (( الحديد )) واللى كان معاة ومش سابو هو اللاهوت (( النار ))لاكن اللى اتعذب هو الناسوت مش اللاهوت
لاكن اللاهوت كان معاة بيقوية ويساعدو على احتمال الصلب
يعنى اللى اتصلب على الصليب كان الناسوت واللاهوت مع بعض
الناسوت علشان كان لازم اللى يفدينا لازم يكون انسان علشان اللى ارتكب الخطية كان انسان ولازم يكون بلا خطية وغير محدود
يعنى اللى اتصلب هو السيد المسيح ابن الله اللى هو الوحيد اللى ممكن تتفق فية الصفات دى كلها انو انسان وانو بلا خطية وغير محدود علشان يفدينا

كلام منقول للتوضيح