المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : تعليقات على الحوار بين الضيف تيتو وأخونا ليث ضاري



الصفحات : 1 2 3 4 [5] 6 7 8 9 10

الرافعي
2009-09-12, 02:32 AM
الحديد لما بنجيبو ونحطو فى النار وبعد كدة نطلعو بيبقى محمر علشان النار ماثرة علية بنقول علية برضو حديد مش نار
طيب لما نجيب شكوش ونضرب علية بنقول برضو احنا بنضرب بالشكوش على الحديد مش النار
هو مش الحديد والنار مع بعض فى حاجة وحدة الحديدة المحمرة دى


كلامك كله هراء يا سيد تيتو ..

وهو مبني على جهل تام بـ ( الثيرموفيزيكس Thermophysics ) أو الفيزياء الحرارية ..

فكل هذا الكلام الذي سطرته لا يحدث في الواقع ..

فالشاكوش الذي يؤثر على الحديد يؤثر أيضا على النار وبالعكس ، النار تؤثر أيضا على الشاكوس ..

ونفس الكلام بالنسبة للنار والحديد ، النار تؤثر على الحديد كما يؤثر الحديد أيضا على النار

وكل ذلك يتم في شكل تبادل للطاقات لا مجال لمناقشته ها هنا .. لكن أحببت أن أوضح لك أن مثالك ساقط ، وللأسف ..




اللى اتصلب الناسوت واللى كان معاة ومش سابو هو اللاهوت لاكن اللى اتعذب هو الناسوت مش اللاهوت


يا سيد تيتو هداك الله ..
الناسوت هو اللي اتعذب ..
والناسوت بشري محدود !
والفادي لازم يكون غير محدود .. يعني لازم يكون اللاهوت ! صح ؟
لكن الناسوت هو اللي اتعذب وهو اللي مات ؟!
يبأى ما حصلش فداء ولا حاجة !!!!
والخطة بايظة ! لأن اللي فداك محدود ! في حين انه المفروض يكون اللي غير محدود !



لاكن اللاهوت كان معاة بيقوية ويساعدو على احتمال الصلب


عجيبة ! هو مش مات في الآخر !



يعنى اللى اتصلب على الصليب كان الناسوت واللاهوت مع بعض
الناسوت علشان كان لازم اللى يفدينا لازم يكون انسان علشان اللى ارتكب الخطية كان انسان ولازم يكون بلا خطية وغير محدود
يعنى اللى اتصلب هو السيد المسيح ابن الله اللى هو الوحيد اللى ممكن تتفق فية الصفات دى كلها انو انسان وانو بلا خطية وغير محدود علشان يفدينا


غير محدود بإيه يا سيد تيتو ؟!
إيه اللي مديه اللامحدودية ؟!
اللاهوت ، صح ؟
طيب ، اللاهوت لم يتأثر بزعمك ولم يصلب ولم يمت !
واللي تعذب ومات هو المحدود .. الناسوت .. يبأى الفداء غير صحيح يا سيد تيتو .. لأن اللي قام بيه المحدود ..

فكر فيها الله يهديك ..

تيتو
2009-09-12, 02:20 PM
الله تألم !


بالله عليك إنت قادر تكتب الكلام دا !


الله يتألم من أجل إنسان لا فرق بينه وبين البهيمة ؟!




ثم أن سفر التكوين ذكر أن الله طهرنا بأن أمات كل البشر وأبقى رجل واحد بار وهو نوح عليه السلام , وباركه وإستخلفه في الارض .


منذ بدء الخليقه والله حكم على الانسان بالموت
يوم تاكل من الشجره موتا تموت
عرفت ايه الحاجه للصلب

يا استاذ انت عايزين ربنا ايه بالظبط هل الله ده جماد مش عايز من الانسان غير العباده
حسب وصفكم متكبر
يا استاذى افهم الكلام الله قدوس ويحزن من اجل الانسان الخاطى
فى ايه بتقول
السماء تفرح بخاطى واحد يتوب اكثر من تسعه وتسعين لا يحتاجون الى توبه

تيتو
2009-09-12, 02:22 PM
ثم أن سفر التكوين ذكر أن الله طهرنا بأن أمات كل البشر وأبقى رجل واحد بار وهو نوح عليه السلام , وباركه وإستخلفه في الارض .


السبب ان الله حكم على الانسان بالموت منذ بدء الخليقه

تيتو
2009-09-12, 02:24 PM
ليست العقيدة آراء يا أستاذ تيتو .


نسأل الله الهداية لكل باحث عن الحق .


لا دى غريبه فعلا وخصوصا بالنسبه للمسلم
انت عمرك ما شفت شيخ بعد ما يقول الراى بتاعه او معلومه يقول
الله اعلم ورسوله
مع العلم انا مش عارف ايه اللى دخل رسوله اسف بس بجد سؤال محيرنى
كل حاجه تخص الله لازم تدخلوا الرسول فيها

تيتو
2009-09-12, 02:27 PM
انت قادر تتخيل ان ده اللي بتتكلم عنه إله؟
ما كل هذا العجز الذي يتصف به معبودك يا تيتو؟

اله ولكن اله محب من حبه للبشر اتضع0 ليرفعنا ونصير معه بعد ان كان محكوم على الانسان بالهلاك
ولكن نزل المسيح لكى يوفى للعدل الالهى حقه

تيتو
2009-09-12, 02:30 PM
عاجز عن غفران الخطية إلا بإهانة نفسه وابنه
عاجز عن حماية نفسه من اللي صلبوه وأهانوه

قال له ألا تعلم أني أستطيع أن أطلب إلى أبي فيرسل لي إثنى عشر جيشا من الملائكة.
فهل هذا ضعف

تيتو
2009-09-12, 02:33 PM
ربنا يهديك ويهديهم وياريت مايكونش كلامي ضايقك
لا بالعكس انا مضيقتش منك وانا بجد مبسوط انك بتدعى ربنا يهدينى
بس يا ريت تصلى برضه ان ربنا يعرفك الحق بس مش معنى كده ان الحق فى دين معين
لا يعنى لو كان فى الاسلام يثبتك كان فى دين تانى يعرفك
وشكرا لدعواتك

تيتو
2009-09-12, 02:35 PM
ضيفنا الكريم تيتو





أنا سعيدة جدا لتواجدك الدائم واهتمامك بالحوار..




شكرا لذوقك لكن سامحينى الاسئله كتيره


ورجاء من كل الاخوه سؤال سؤال علشان اعرف ارد

إدريسي
2009-09-12, 02:47 PM
احنا بنتكلم على العقيده مش اختلاف الطوائف انا ارزوثوكسى
يبقى الحوار حسب معتقدى انا

إنه لشيئ عجيب أن يزعم الفاضل تيتو أنه أرثوذكسي في الوقت الذي يرد به علينا بما يعتقده البروتستانت وما يعتبر عند الأرثوذكس كفرا :

تقول حضرتك :

لا الفرق ان اسفار الابوكريفا اسفار تعتبرها الكنيسه من التراث الشعبى او الكتب الغير معروفه او غير موحى بها من الله ولكن لا نفعل كما تفعلون بالاحاديث نسبه الاحاديث الصحيحه5-1

يا عزيزي .. البروتستانت وحهدهم من يؤمنون بأن تلك الأسفار غير موحى بها من الله وأنها "أبوكريفا" أي مدسوسة مشكوك في صحتها .. أما الأرثوذكس فيؤمنون بأنها أسفار موحى بها من الله وأنه لا فرق بينها وبين باقي الأسفارالأخرى القانونية ( وبالمناسبة يا تيتو هل تعلم ماذا يقصد بالقول عن سفر أنه "قانوني" ؟! .. فأنت تتكلم وكأنك لا تعرف معنى "سفر قانوني" ! ) :

وإليك ما كتبه الأرثوذكس في مقدمة الأسفار القانونية الثانية ( الكتاب المقدس - الأسفار القانونية الثانية - مكتبة المحبة - القاهرة ) وسأنقله من الموقع الرسمي لكنيسة الأنبا تكلا هيمانوت :
http://www.albshara.com/imgcache/2/9789albshara.gif

ثم يدافع الأرثوذكس عن كون هذه الأسفار وحي إلهي :
http://www.albshara.com/imgcache/2/9790albshara.gif

وللمزيد راجع كامل المقدمة بموقع تكلا :
http://st-takla.org/pub_Deuterocanon/Deuterocanon-Apocrypha_El-Asfar_El-Kanoneya_El-Tanya__0-index_.html


فهذا هو اعتقاد الأرثوذكس في الأسفار القانونية الثانية وهي أنها أسفار موحى بها من الله ولا تقل درجة عن باقي الأسفار القانونية الأخرى .. أما ما قلته أنت فهو اعتقاد البروتستانت ! .. فهل أنت بروتستانتي أم أرثوذكسي ؟!

هداك الله ..

أسد هادئ
2009-09-12, 03:22 PM
بسم الله

يا تيتو هداك الله



يا استاذ انت عايزين ربنا ايه بالظبط هل الله ده جماد مش عايز من الانسان غير العباده
حسب وصفكم متكبر
يا استاذى افهم الكلام الله قدوس ويحزن من اجل الانسان الخاطى
فى ايه بتقول
السماء تفرح بخاطى واحد يتوب اكثر من تسعه وتسعين لا يحتاجون الى توبه


اقرا الحديث ده



ثبت في الصحيحين عنه صلى الله عليه وسلم أنه قال : \" لله أشد فرحا بتوبة عبده حين يتوب إليه من أحدكم كان على راحلته بأرض فلاة , فانفلتت منه , وعليها طعامه وشرابه فأيس منها فأتى شجرة فأضطجع في ظلها – قد أيس من راحلته – فبينا هو كذلك إذا هو بها قائمة عنده فأخذ بخطامها ثم قال من شدة الفرح اللهم أنت عبدي وان ربك – أخطأ من شدة الفرح – \"



مش معنى أن الله يفرح بتوبة عبده انه يضرب و يبصق عليه