اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حبيب حبيب مشاهدة المشاركة
بس انا مش عايز الحكاية دي بصراحة مقلقة ومش مطمنلها فباقول اخليني كده أفضل لأن الأمور حواليا مش مستقرة فحاعتذر عن الموضوع ده بس يا رب الشيخ ميزعلش

شوف يا حبيب القلب

عندنا قاعدة مهمة أوي في الفقه بتقول إن دفع الضرر مقدم على جلب المنفعة

يعني لو إنت حاسس إن في مجازفة أو في ضرر ممكن يلحق بيك ولو بنسبة 1% يبقى بلاش من الإعلان ده ... وطبعا أخونا الكريم شيخ المسجد فاهم الكلام ده

واحتسب عند الله تعالى ثواب إدخالك السرور على قلوب المسلمين ... لأنك بنيتك ممكن تتحصل على الثواب من غير ما تقوم بالعمل