سلام المسيح للجميع

يا سلااااااااااااااااااااااااااام
طيب ايه الفرق بينك يا محب و بينهم بقى؟؟؟؟

تبريرك واهى جدا:

و هى انهم كانوا يقدمون اولادهم كقرابين للالهة الوثنية...
طب على الاقل:
دا كان
بمزاجهــــــــــــــــــــــــــــم

و
كان
يشمل
اعداد محدودة
و ليس جميع مدن بنى عمون!
لازم يكون واهي طبعا عشان انت عايزه واهي

وانهم بيقدموا اولادهم قرابين بمزاجهم ايه المشكلة يعني ؟؟

يعني كنت عايزهم يستأذنوا مين ؟

ناس وثنية بيقدموا اولادهم قرابين احياء بمنتهي الوحشية عايز يتقال عليهم ايه ؟؟

ولا عايزني احن عليهم !!



يعنى انت يا عزت عايزنى اصدق المفسر الى قال انها كانت خطيه

و اكدب معبودك الى قال ان داوود مكنش له اى خطايا عدا قضيه اوريا الحثى؟؟؟؟

اصدق المفسر و اكدب الهك يعنى............


سفر الملوك الأول 15: 5

لأَنَّ
دَاوُدَ عَمِلَ مَا هُوَ مُسْتَقِيمٌ فِي عَيْنَيِ الرَّبِّ وَلَمْ يَحِدْ عَنْ شَيْءٍ مِمَّا أَوْصَاهُ بِهِ كُلَّ أَيَّامِ حَيَاتِهِ((، ((إِلاَّ)) فِي قَضِيَّةِ أُورِيَّا الْحِثِّيِّ.

اى ان لم يخالف الرب فى شىء((نكرة للعموم و الشمول)) الا حكاية الزنى مع زوجة جاره

و الباقى كله كان الرب راضى عنه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


و لا انت كافر بسفر الملوك الاول يا جورج
؟؟
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
يا دكتور نيو بعد اذن حضرتك لو عايز نكمل حوار يبقي باسلوب محترم بعيد عن السخرية والاستهزاء ووضع ابتسامات !!

يعني هوة داوود ملهوش اخطاء خالص ؟؟

هوة عشان مستقيم في عين الرب يبقي مبيغلطش ؟؟

المسيح قال الصديق يسقط 7 مرات في اليوم ويقوم

الانسان خطاء بطبعه ومش عشان هوة مستقيم في عين الرب يبقي بدون خطية !! ارجو التمييز


ياعزيزي النقض مش بالعافية !!


تشرب سفن اب معايا؟؟؟؟؟؟؟

القارىء مش مغفل للدرجة دى
القارىء بيفهم و عارف كويس الحوار ماشى فين ,,,,,,,,,,,,,

هقولك مرة اخري يا دكتور اتمني حوارنا يبقي خالي من الاستهزاء والسخرية ويبقي في احترام متبادل وبعيد عن الابتسامات بعد اذنك

ولما قولتلك هدي اعصابك دة عشان حسيت انك بتتخانق معايا مش بتحاورني


ايه علاقة كلامك بكلامى؟؟؟؟؟؟
انا بسألك عن التناقض الذى وقع فيه المفسر حينما قال ان الرأى (((((الغالب))))))) ان داوود سخر بنى عمون و لم ينشرهم ثم عاد بعد ذلك و قال ان الاية الصريحة قالت بانه قام بنشرهم!!!!!!!!!



انت بقى جاى تقولى هدى اعصابك و تقول كلام بعيييييييييييد خالص عن النقطة............


منتظر تعليقك (((يا محترم)).....انصحك الا تتجاهل مشاركاتى فانا لست من النوع الذى يسكت .فانا كثير الكلام
ايه المشكلة هنا يا صاحبي

المفسر قال

وفي (31) وضعهم تحت مناشير ونوارج حديد= غالبًا معنى هذا أنه استخدمهم في تقطيع الأشجار بالمناشير والدراس بالنوارج أي استخدمهم في عبودية مرة.

ولكن في (1أى3:20) الآية صريحة أن داود نشرهم بالمناشير

هنا قال غالبا يعني دة تخمينه الشخصي لانه يتفهم من الكلام هذا المعني

ورجع قال ولكن ... وهنا اكدلنا ان الاية اوضحت المعني الصحيح

ايه المشكلة عايز افهم ؟؟!!!

ولما شرحتلك الكلام دة كان عشان انت قولت تبرير وكلام من دة

فحبيت اوضحلك انه متجاهلش المعني وشرحه ورأيه في الاول مكنش تبرير لان معني الكلام كما وضحت يتفهم بالمعني دة وجه بعد كدة اكد المعني

ايه المشكلة يا صاحبي ؟؟؟


تم نقل كل المشاركات المتعلقة بموضوع الردة على صفحة أخرى فنحن نسعى للنظام دوماً و طالما نبهنا على ضرورة الحوار نقطة نقطة و لكن بما أنك تريد النظام عرّف لنا مصطلح العنصرية الذي أرهقت عيوننا بقراءته و زجه في كل مشاركة لك دون أن تبين لنا ما هو و هل يلزمنا أم لا ؟؟؟ هل نتفق معك في مفهومه أم لا ؟؟

اولا اشكرك يا ابو جاسم علي تنظيمك للحوار

ثانيا يا عزيزي مين فينا مش عارف معني العنصرية ؟؟!

عموما انا جبتلك المعني


  1. العُنْصُرِيَّةُ - عُنْصُرِيَّةُ :
    العُنْصُرِيَّةُ تعصُّبُ المرء أو الجماعة للجنس .
    المعجم: المعجم الوسيط -
  2. عنصرية :
    - مذهب المتعصبين لعنصرهم أو لمذهب التمييز العنصري
    المعجم: الرائد -



تقبلوا تحياتي واحترامي ..